Kracht- en conditietraining

Voordat er zelfstandig getraind kan worden dient u eerst een basisles te volgen van 2u zodat u na het volgen van deze les op een juiste en veilige manier kunt sporten. De basisles wordt in onderling overleg ingepland.

 

Bij Power-Gym De Plank werken we met halterstangen, losse gewichten, attributen zoals kettlebells en medicijnballen en met je eigen lichaamsgewicht.

Krachttraining is goed voor je spieren, voor je hart en bloedvaten, je pezen en gewrichten, het helpt je bij dagelijkse inspanningen, het reguleert je bloedsuikergehalte, houd je gewicht op peil enz.

Krachttraining is dus niet enkel voor krachtpatsers, maar is juist erg belangrijk voor iedereen, zowel jong en oud als voor mannen en vrouwen, die gezond en fit oud willen worden.

Tijdens de trainingen worden vooral basiskrachtoefeningen zoals squaten, deadliften, bankdrukken, schoulder presses en verschillende rows gebruikt. Dit zijn voor het lichaam bekende natuurlijke bewegingen die zich ook vertalen in het echte leven. Duwen, trekken, buigen enz.

Naast de bekende krachtoefeningen wordt er ook veel getraind met je eigen lichaamsgewicht in de vorm van pull-ups, push-ups, sit ups, air squats en dips.

 

Behalve krachttraining is het natuurlijk ook belangrijk om aan uw conditie te werken. Conditietraining verbetert vooral de hart- en longfunctie en daarmee dus ook het (spier)uithoudingsvermogen.

Tegenwoordig houdt conditietraining heel wat anders in dan vroeger. Geen uren meer op de loopband staan of op de crosstrainer, maar kort en intensief trainen. Feit is dat korte, intensieve trainingen meer voordeel bieden voor zowel uithoudingsvermogen, spieraanspraak en vetverbranding dan het geval is bij lange gematigde trainingssessies en dus beter zijn (met uitzondering voor bijvoorbeeld hartpatiënten).

Met behulp van verschillende attributen zoals kettlebells, slam balls of battle ropes maak je van je conditietraining gelijk ook een training om je spieren nog meer aan te spreken en zo nog betere resultaten te boeken. Conditietraining wordt op deze manier ook een stuk leuker dan dat het normaal is.

Een combinatie van zowel kracht- als conditietraining is een absolute must om zo niet alleen het optimale uit je training te halen maar ook uit jezelf.